تبلیغات
koshti kaj - باتیستا، کشتی گیری از تبار وزنه

باتیستا، کشتی گیری از تبار وزنه

جمعه 25 دی 1388 07:28 ب.ظ

نویسنده : reza jafarie

دانلود اسکن ها : 1 - 2

دنیای بدنسازی را نمی توان در چند مرد حرفه ای و آماتور خلاصه کرد و به چند فدراسیون خاص نظیر IFBB و NABBF محدود کرد، بلکه وسعت آن به قدری است که تقریبا در هر ورزش و تفریح دیگری نیز ردپایی از پرورش اندام دیده میشود. مسابقات کشتی کج حرفه ای ، رقابتهایی است که همه ساله ایالات متحده برگزار میشود و طرفداران خاص خود را دارد. این رقابتها که به WWE نیز معروف میباشد ، ورزشکاران متعددی حضور دارند و اغلب با بدنهایی نظیر بدنسازان روی تشک حاظر میشوند. قوانین و مقررات خاصی در بازی حاکم است و رقابتها در قالبهای مختلفی برگزار میشوند. در اینجا قصد شرح و تفضیل چگونگی رقابتهای WWE را نداریم، بلکه میخواهیم یکی از ستارگان این رقابتها یعنی دیوید باتیستا را به شما معرفی کنیم و رابطه ی مثبت او با بدنسازی را بررسی کنیم. باتیستا همان ورزشکاری است که هر ماه نام او در اس.ام.اس های بسیاری ار خوانندگان رزم دیده میشود.

مردی از تبار وزنه
دیوید باتیستا در هجدهم ژانویه سال 1969 به دنیا آمد. او از همان دوران کودکی علاقه خاصی به فیلم های بروس لی داشت و همیشه داشتن بدنی حجیم را آرزو میکرد. در سنین نوجوانی به ورزش بدنسازی روی آورد و همیشه عاشق تمرین بود. در همان سنین جوانی چند بار در مسابقات بدنسازی محلی نیز شرکت کرد. او همیشه رونی کلمن را اسطوره ای در بدنسازی میداند و میگوید: "رونی همیشه حجیم است و خارق العاده، هر بار عکس او را روی مجله میبینم، بی اختیار آن را میخرم و به دنبال مطالب او میگردم." دیوید همیشه فیزیک بدنی رونی را تحسین میکند، ولی در کنار او به بدنسازان دیگری مانند کوین لورون، دان لانگ، ویلی استیلینگ، کینگ کمالی نیز علاقمند بوده است. شوق و اشتیاق دیوید به بدنسازی را باید زمانی که او از دنیای پرورش اندام صحبت میکند در چهره او دید.

باتیستا در کل دارای ظاهری زیباست، اگر چه گاهی اوقات به دیلیل شرایط مسابقه در هم ریخته میشود ولی همیشه اینطور نیست. او با قدی در حدود 192 سانتی متر، از بدنسازان حرفه ای بسیار بلند قد تر بوده و فریم بدنی بزرگتری دارد. عرض استخوان ترقوه و به همان میزان پهنای شانه های او باعث میشود به سختی از در تو برود! شاید شرایط بدنی دیوید مناسب رقابت های بدنسازی نباشد، ولی او ترجیح داده فعلا در مسابقات WWE شرکت داشته باشد.

پلت فرم قهرمانی
در میان عضلات حجیم و توسعه یافته باتیستا، کول و سر شانه او از قدرت خاصی برخوردارند. دیوید میگوید: "کولهای من مانند کولهای رونی هستند، شاید هم بهتر از او. زمانی که نوجوان بودم، گردنی بلند و لاغر داشتم، از این رو تصمیم گرفتم عضلات کول خود را توسعه دهم تا ظاهری همانند زرافه نداشته باشم." او در تمرین کول از همان سیستمی استفاده میکرد که تام پلاتز برای ران های خود در هر حرکت اسکوات به کار می بست و رونی نیز در تی بار از آن بهره میگرفت. همه اینها از سیستم فشار مداوم وزنه کمک میگیرند. این سیستم، کول های باتیستا را خیلی خوب رشد داد، ولی حالا او نیازی به این شکل تمرینات ندارد و تنها با حرکات کلی مانند ددلیفت می تواند ظاهر آنها را بهبود ببخشد.

از کول های او که بگذریم، قسمت میان تنه او توجه زیادی را به خود جلب میکند. در کنار شکم تکه تکه او عضلات سراتوس (میان دنده ای) دیوید نیز بسیار توسعه یافته و عضلانی هستند و می توان آنها را با ستارگان IFBB مقایسه کرد. این قدرت را در طول سالها شرکت در مسابقات WWE کسب کرده است، در واقع زمانی که حریف را از روی زمین بلند کرده و به سمت پشت خود پرتاب میکند، عضلات شکم و سراتوس ها بسیار درگیر میشوند.

فیگور سینه دیوید هیچ کمبودی از نظر ضخامت ندارد. عضلات سینه او از بالا تا پایین ضخیم هستند و تمام قفسه سینه او را پوشش داده اند. بازوهایش نیز تمام کننده ی فیزیک کامل او هستند ، چرا که حجیم و کات میباشند، دو سال پیش دیوید در هنگام تمرین با پارگی تاندون پشت بازویش مواجه شد.

شاید عضلات پای دیوید کمی نامید کننده باشند، او میگود: "من همیشه از مشکل بلندی قد رنج میبرم و هیچ وقت نتوانستم حجم کافی در پاهای خود ، مخصوصا در ساق ها ایجاد کنم. به همین دلیل برای همیشه فکر شرکت در مسابقات بدنسازی را از سر بیرون کردم."

در حقیقت پاهای او خیلی هم ضعیف نیستند، اگر چه ساق او به اندازه ساق مایک ماتاروزو توسعه یافته نیست، ولی در شرایط خوبی به سر میبرد و از دیگر شرکت کنندگان مسابقات WWE بهتر است.

تمرین بدنسازی
علی رغم اینکه دیوید مدت زمان زیادی را هته به تمرینات پر شدت تخصصی رشته اصلی خود میپردازد، اما باز هم برای داشتن فیزیکی متعادل به سمت عشق خود، یعنی تمرین بدنسازی روانه میشود و به آن میپردازد. بواقع برای کسی مثل او که نسبتا وقت زیادی را یا به رانندگی یا در سفر با هواپیما اختصاص میدهد، چنین توجه عمیق به تمرینات بدنسازی کمی تعجب برانگیز است. باتیستا در شرایط معمولی هفته ای سه روز به باشگاه میرود و تمام عضلات خود را در این سه روز تمرین میدهد. او یک روز در میان تمرین کرده و بین هر جلسه تمرینی یک روز استراحت در نظر میگیرد، برنامه تمرینی او به شکل زیر است:

روز اول : ران و ساق

حرکت:

ست:

تکرار:

جلو پا ماشین

4-3

15-10

هک اسکوات

3-2

15-10

پرس پا با اسکوات با اسمیت

3-2

15-10

پشت پا نشسته

4-3

15-10

پشت پا خوابیده

3-2

15-10

پشت پا ایستاده

3-2

15-10

ساق پا ایستاده

4-3

15-10

ساق پا نشسته

3-2

15-10

روز دوم : پشت ، سرشانه ، کول

 

 

زیر بغل سیم کش از جلو

4-3

15-10

زیر بغل سیم کش از عقب

3-2

15-10

زیر بغل قایقی نشسته

3-2

15-10

نشر از جانب

4-3

15-10

پرس به پشت گردن با اسمیت

3-2

15-10

نشر خم

3-2

15-10

شراگ با دمبل

4-3

15-10

روز سوم : سینه، بازو و شکم

 

 

پرس بالا سینه چکشی با دستگاه

4-3

15-10

پرس سینه با دمبل

3-2

15-10

کراس اور با کابل

3-2

15-10

جلوبازو تناوبی

4-3

15-10

جلوبازو لاری

3-2

15-10

پشت بازو با کابل تک دست

4-3

15-10

پرس فرانسوی نشسته

3-2

15-10

ساعد چکشی با دستگاه

4-3

15-10

مچ با هالتر

3-2

15-10

مچ برعکس

3-2

15-10

بالا آوردن چرخشی پاها در حالت آویزان

3

20-15

کرانچ با ماشین

3

20-15

 

تغذیه، ساده اما موثر
برای دیوید که اغلب اوقات که در سفر و مشغول رانندگی است، برنامه ریزی غذایی و تکمیل مواد دریافتی کار سختی به نظر میرسد. او به طور کلی هیچ وقت کالری و کربوهیدرات های خود را اندازه گیری نمیکند و از یک قانون ساده پر پروتئین و کم چربی پیروی میکند. هرگاه احساس کند بدنش تهی است، کمی به کربوهیدرات خود می افزاید. گاهی اوقات که به ناچار در فرودگاه به سر میبرد و دسترسی به جایی ندارد، از ساندویچ تن ماهی استفاده میکند. بدن دیوید در هضم و جذب موادی نظیر ماکارونی و نان کمی ضعیف است و از این رو اغلب از مواد طبیعی نظیر سیب زمینی به عنوان کربوهیدرات مصرف میکند.

دیوید تقریبا بعد از هر جلسه تمرین با وزنه، مدت بیست دقیقه روی دستگاه اپتیکال هوازی کار میکند تا مقداری دیگر کالری نیز بسوزاند. او هرگز هوازی را تا جایی که که احساس خستگی شدید کند، ادامه نمیدهد.

حتما با خواندن این مطلب بهتر متوجه شدید که باتیستا، یکی از ستارگین WWE چگونه توانسته بدن خود را مانند یک بدنساز توسعه دهد و هم در این زمینه و هم در شغل حرفه ای خود پیشرفت کند.

ماهنامه بدنسازی – شماره سی و یکم – آذر ماه 1387




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -